Rastplats Börringe, Refugium

Tävlingsförslag / Landskap

I samband med att Trafikverket planerar bygga om E65 mellan Svedala och Börringe uppstod behovet av att anlägga en anslutande rastplats. Liljewall gick vinnande ur den tävling som Trafikverket och Sveriges Arkitekter utlyste för platsen. Visionen är en väl gestaltad rastplats och ett besöksmål med arkitektoniskt avtryck som förmedlar och förstärker Börringes värdefulla historia och kulturmiljö, som är av riksintresse.

År

2024

Plats

Börringe rastplats, Svedala kommun

Kund

Svedala kommun
Trafikverket

Kontakt

Stephan Schumpp
0738-00 93 79
stsc@liljewall.se

En resa genom tid och rum

I det böljande landskapet mellan Ystad och Malmö ligger Börringe, ett område med riksintresse för kulturvården och en lång, rik historia. Med den kommande flytten av E65:an påbörjas läkningen av detta betydelsefulla kulturlandskap. Gestaltningen av den nya rastplatsen tar ett grepp över hela trafikplatsen och formar den som en trädbevuxen del av backlandskapet med syftet att skapa en sammanhängande landskapsbild. Liljewalls förslag, kallat Refugium, bygger på två huvudprinciper; dels utblickar i givna siktlinjer över det böljande backlandskapet, dels de bebyggelsespår och fragment som berättar om platsens historia.

Det omgivande landskapet har en fascinerande historia med jordbruk, kloster, kyrkor och medeltida riksbefästningar. Gråstensmurar utgör en gemensam nämnare för de historiska strukturerna och bildar ett huvudmotiv i gestaltningen som kontrasterar och framhäver landskapet. För att inte fokusera på en specifik historisk period tar förslaget fasta på platsen som en plattform för många sammanflätade händelser och formar ett ”observatorium” mot landskapet. Grundtanken bakom förslaget syftar till att synliggöra hur landskapet alltid påverkats av hur människan genom tiderna byggt och rört sig på platsen.

Förslaget kan ses som ett sätt att framställa sambandet mellan landskapet och historien som på så vis bidrar till att synliggöra ”väven” som detta utgör, men även lösa integration av storskalig infrastruktur i den kulturhistoriska miljön samt alternativa lösningar för att minska antalet parkeringsplatser till fördel för besökarens vistelsekvalitet.

“Vårt förslag ämnar skapa en plats för paus som både är inbjudande, flödesmässigt logisk och trygg. Vi är glada över Trafikverkets höga ambitioner om väl gestaltade miljöer som är funktionella, hållbara och vackra – samt att man avser skapa en förebild för kommande integration av trafik- och infrastrukturrelaterade anläggningar i landskapet.”

Teamet vid Liljewall

Infrastrukturen bildar förutsättning för att återskapa landskapsbilden.

Åkerholmens volym förmår integrera en visuellt underordnad men funktionell, hållbar, effektiv och lättskött rastplats.

Förslaget refugium aktiverar platsen i gränslandet mellan åkrarna och skogen med en promenad och ett identitetsskapande vädersskydd med utblick mot kulturlandskapet.

Byggda strukturer i landskapet

I projektets direkta närhet finns forntida bosättningar som vittnar om en lång historia med stensättningar som kopplas till vikingatid och forntid. Söder om området finns Börringeklosters slott och ruinen av riksborgen Lindholmen där Drottning Margareta styrde de nordiska länderna i slutet på 1300-talet. Börringe Kloster grundades i början av 1100-talet men revs under senare medeltid och byggdes om till Börringeklosters slott av Görvel Fadersdotter Sparre. Gemensamt för anläggningarna var användandet av gråsten, formade till robusta murverk, idag främst åskådligt i kyrkoruinerna Lemmeströ och Börringe. De byggda strukturerna är det som beskriver människans plats, som animerar och skapar berättelser i landskapet – en central utgångspunkt för förslaget i att artikulera trafikplatsens idé och vårt möte med kulturlandskapet med byggda element.

Det unika och karaktäristiska backlandskapet är präglat av formationer från istiden och har senare har genomgått mänskligt påverkade förändringar med både utdikningar och ägomarksreformer. Projektet tar avstamp i landskapets historia där vattendrag i naturliga lågpunkter utgjort en betydande del av landskapsbilden. Tegelproduktion och torvhantering har en lång historia i området men för många är idag är platsen främst känd för att vara ett av Sveriges mest betydande fågelområden – markerat av den unika Börringevråken. I omgivningen finns naturreservat med skyddsvärda miljöer och lokaler. Närheten till Sturups flygplats har en direkt påverkan då start och landning kan observeras från rastplatsen – ett fenomen som också har särskilda intressegrupper men framför allt är ytterligare ett skikt av kommunikation och mänskligt avtryck i kulturlandskapet.

Fasad mot norr 1:200

Plan 1:200

“Refugium visar på stor förståelse för landskapets natur- och kulturvärden och hur intimt de hänger ihop. Både byggnader och växtval tar upp anknytning till kulturmiljön, och refererar till historiska förebilder. Platsen, inte minst vistelseytan, är inbjudande, sinnlig, tillgänglig och trygg.”

Ur juryns motivering

Biotoptak och större regnbäddar hanterar allt dagvatten vilket främjar biodiversitet och bildar en uttrycksfull kvalitet i mötet med det omgivande landskapet.

Projektteam


  • Stephan Schumpp

    Landskapsarkitekt

    Liljewall


  • Frans Gillberg

    Landskapsarkitekt

    Liljewall


  • Aron Wigh

    Arkitekt

    Liljewall


  • Rebecca Eriksson

    Landskapsarkitekt

    Liljewall


  • Alicia Sundell

    Visualiserare

    Liljewall


  • Katarina Morén Styf

    Copywriter/AD

    Liljewall


  • Linda Andersson

    Trafikplanering

    Akka Planering


  • Johanna Hadmyr

    Bebyggelseantikvarie

    Restaurera


Korta fakta


  • Uppdragstyp

    Tävling


  • Kund

    Svedala kommun, Trafikverket


  • Status

    Pågående


Liknande projekt