Nybyggnad skola, inredning, landskap / Skurup
I Skurups centralort ligger Prästamosseskolan, invid dammen Prästamossen som gett skolan sitt namn. Skolan rymmer 800 elever från årskurs 4–9 och är Skurup kommuns största byggprojekt hittills. "Hjärnsmart skola" har varit ledordet i projektet, som utförts som en samverkansentreprenad mellan MVB och Skurups kommun. Det innebär att skolans lärmiljöer är utformade med utgångspunkt från de senaste forskningsrönen om pedagogik och om hur vår hjärna lär sig allra bäst.
År
2017 - 2019
Plats
Mariagatan, 274 34 Skurup
Kund
Skurups kommun
Kontakt
Erika Brantvall
0765-01 71 43
erbr@liljewall.se
“Tell me and I forget, teach me and I may remember, involve me and I learn.” Dessa kloka ord myntade Benjamin Franklin redan på 1700-talet och är mer relevanta än någonsin idag när vi tar avstamp i hur vår hjärna lär sig allra bäst.
Förutsättningar och koncept
Liljewall och Skurup kommuns delade vision om “den hjärnsmarta skolan” har genomsyrat hela projektet och format arbetet med Prästamosseskolan. Det innebär att skolans lärmiljöer är utformade med utgångspunkt från de senaste forskningsrönen om pedagogik och om hur vår hjärna lär sig allra bäst.
En variation av olika rumstyper har tagits fram, de är behovsanpassade efter olika lärsituationer. Eftersom våra hjärnor fungerar på olika sätt blir flexibilitet för att underlätta för individanpassad undervisning särskilt viktig. Det innebär också att byggnaden talar ett tydligt språk för hur rummen skall användas, hur vi orienterar oss men också att vi känner oss trygga och avslappnade i de miljöer vi vistas i.
Det sociala samspelet mellan pedagog och elev är nyckeln till att få engagerade elever. I varje hemvist finns ett centralt torg med en gradäng. Den blir används både som en mötesplats för eleverna och som undervisningsyta. Med fönster från golv till tak är det ett ljust rum som öppnar sig mot grönskan och dammen.
Stor vikt har lagts på utformningen av specialsalarna i fråga om takhöjd, ljud, ljus, material och variation i möblering för olika typer av lärsituationer, där både rum för teoriundervisning och praktiska och kreativa moment finns.
Salarna för specialämnen på bottenvåningen ger en möjlighet för såväl teoriundervisning som praktiska och kreativa moment att flytta klassrummet ut i friska luften. Naturen inspirerar till en experimentlust som i sin tur stärker lärandet. I Prästamosseskolan finns förutsättningar att bedriva undervisning utomhus i nästan alla ämnen.
Uppdelad i tre volymer
Den stora skolan har brutits ner i mindre enheter där eleverna kan känna trygghet och tillhörighet. Skolans gemensamma ytor som matsal, musik, NO, hemkunskap och slöjd finns på skolans bottenvåning. De kan samutnyttjas av allmänheten men delas även med andra skolor som kommer för att använda specialsalarna. På de två övre planen finns skolans hemvister. De är elevens bas i skolan och är utformade som ett kluster av rum med olika förutsättningar för olika situationer av lärande. För att underlätta det viktiga samspelet och närheten mellan pedagoger och elever är lärarrummen förhållandevis små men ligger i stället centralt placerade, för att personalen ska komma i ut bland eleverna.
Korta fakta
-
Status
Färdigställt 2019
-
SAMVERKANSENTREPRENAD
MVB och Skurups kommun
-
År
2017-2019
Projektteam
-
Uppdragsansvarig arkitekt
Stefan Östman
-
Handläggande arkitekt
Madeleine Nordenknekt
-
Erika Brantvall
-
Handläggande ingenjör
Sandra Isaksson
-
Handläggande landskapsarkitekt
Frans Gillberg
-
Inredningsarkitekt
Lotta Josefson
-
Visualisering
Karl-Johan Bexér
-
Fotograf
Kentaroo Tryman
-
Emma Karlsmark Elfstrand