Behovet av platser där man kan fördjupa sig i livets stora frågor är större än någonsin. Det vittnar de ökande besökssiffrorna i domkyrkan i Göteborg om. Inför 200-årsjubileet 2015 fick Liljewall uppdraget att se över kyrkorummets gestaltning och göra lokalerna redo att möta dagens besökare. Renoveringen av domkyrkan är ett av flera projekt där vi på Liljewall har fått vara med att utveckla, vårda och bevara vårt kulturarv.
År
2015
Plats
Kyrkogatan 28, 411 15 Göteborg
Kund
Svenska kyrkan
Kontakt
Karl Palmberg
0709-14 79 86
kapa@liljewall.se
Bevarande av vårt kulturarv
En av Göteborg första kyrkor låg på den plats där domkyrkan ligger idag. De återkommande bränderna som gång på gång ödelade våra städer drabbade även Göteborg vid flera tillfällen. Bränderna förstörde de två första kyrkorna på denna plats. 1815 invigdes den tredje och nuvarande kyrkan – Gustavi domkyrka, ritad av arkitekt Carl Wilhelm Carlberg.
Genom parallella uppdrag fick Liljewall uppgiften att, inför 200-årsjubileet 2015, se över kyrkorummets gestaltning och färgsättning, att rita in kontorslokaler i kyrktornet och göra byggnaden tillgänglig för alla besökare. Renoveringen av domkyrkan är ett av flera projekt där vi på Liljewall har fått vara med för att som arkitekter utveckla, vårda och bevara vårt kulturarv.
Återskapande av den ursprungliga färgsättningen
Om det är något som kännetecknar Gustavi domkyrkas utseende under de två hundra åren som gått sedan den byggdes är det att den har förändrats drastiskt vid varje renovering. Förgyllningar har oftast bevarats, men i övrigt har alla ytor målats om. Ibland har kyrkan upplevts som ljus, ibland mörk. Kolonner har varit monokromt vita eller svarta. Väggar har varit marmorerade i olika kulörer. Golvet har varit smårutigt, belagt med kolmårdsmarmor.
Den första akvarell som finns av Gustavi domkyrka visar på en alltigenom vit kyrka. Sannolikt var det en enkel avfärgning i väntan på en annan färgsättning, men den målningen har något ursprungligt, rent och nästan skört över sig. Den här gången ville vi göra kyrkan ljus igen, med inspiration från den ursprungliga akvarellen. Genom att ge väggar och tak samma vithet lyfts arkitekturen fram. Rummet vidgas och rymden förstärks. Ljus och dager tydliggörs i den ursprungliga arkitekturens många dekorationer.
Ett offentligt rum
Exteriört har mycket lite förändrats under åren och att röra sig i dess närhet är att röra sig över tidens gränser. Nyklassicismen var den dominerande stilen vid den tiden kyrkan gestaltades. Stilarna var som en regelbok att förhålla sig till och Gustavi domkyrka är ett tydligt exempel på den rådande stilen.
Till skillnad från många andra kyrkor och andra byggnader av offentlig karaktär har Gustavi domkyrka sin entré i marknivå, vilket gör att kyrkan trots sin storlek möjliggör spontana besök. Att portens ena halva alltid står uppställd när kyrkan är öppen bidrar till känslan av ett offentligt rum som är enkelt att besöka.
“Den nya byggnaden är anpassad för gudstjänstfirande 2000 istället för gudstjänstfirande 1800. Det går mycket mer i linje med så som vi vill ha det och den verksamhet vi bedriver.”
Susanne Olbing, Kaplan och församlingsherde, Gustavi domkyrka
Projektteam
-
Uppdragsansvarig arkitekt
Karl Palmberg
-
Handläggande ingenjör
Malin Kurlberg
-
Medverkande ingenjör
Albert Chen
-
Fotograf
Anna Kristinsdóttir
Korta fakta
-
Uppdrag
Ombyggnad/restaurering
-
Uppdragsgivare
Svenska kyrkan
-
År
2015